Hvordan foregår operationen?

Sterilisation af katte er en rutineoperation på vores dyreklinik i Otterup.
Ved de fleste sterilisationer bliver katten indlagt om morgenen eller om formiddagen, så er den klar til at komme hjem senere samme dag, når den er vågnet tilstrækkeligt op af narkosen.
Sterilisationen foregår ved at dyrlægen lægger et snit i bugvæggen omkring navlestedet. Gennem dette snit fjerner dyrlægen enten kun æggestokkene eller både æggestokkene og livmoderen.
Operationen bliver udført med største omhu, mens katten er i fuld narkose. Vi overvåger nøje katten både under narkosen og i opvågningsfasen samt efter opvågningen. Katten hviler under hele forløbet på en varmepude, der sikrer, at den ikke bliver afkølet.
En ulempe ved sterilisation af katten kan være, at sterilisation øger risikoen for vægtforøgelse og det kan have sundhedsmæssige konsekvenser for katten, da fedme disponerer for sukkersyge og udvikling af slidgigt senere i livet bl.a.

- Skal din kat steriliseres kan du med fordel få den chipmærket eller øretatoveret, eller begge dele og evt. vaccineret samtidig.

Fordele ved at sterilisere katte

•    Uønskede killinger undgås.
•    Løbetid, der stresser både katten og katteejeren, undgås.
•    Bivirkninger ved P-piller f. eks. mælkekirtelkræft og hormonelle forandringer i livmoderen, der kan føre til infektion i livmoderen eller kræftsvulster i livmoderen.

Kemisk sterilisation af katte

I stedet for kirurgisk sterilisation af hunkatten, kan man vælge at give den P-piller.
Dyrlægen undersøger din kat før udlevering af P-piller, som er et hormonpræparat, der forhindrer at katten kommer i løbetid og risikerer at blive drægtig.
P-piller gives 1 gang om ugen (alternativt kan katten få en indsprøjtning hver 5. måned).
Ulempen ved P-piller er øget risiko for mælkekirtelkræft og livmoderbetændelse.
En usikkerhed ved P-pillerne er desuden, at katten kan kaste P-pillen op og derved er man ikke sikret mod uønsket drægtighed.
Derfor anbefales kirurgisk sterilisation med mindre man bevidst ønsker, at katten får killinger senere i livet.
En hunkat, der ikke er steriliseret kan få killinger flere gange på et år, måske omkring 15 killinger om året. Så det kan hurtigt udvikle sig til et uoverskueligt katteantal.

Efter operationen

Når din kat kommer hjem efter operationen er det vigtigt, at den holdes inde det første døgn.
Katten bør ligge i rolige, lune omgivelser et sted, hvor du kan holde øje med den.
Den må gerne spise og drikke, men du skal ikke blive urolig, hvis den kaster maden eller vandet op igen.
Din kat har fået noget smertestillende på klinikken, inden den sendes hjem. Smertebehandlingens effekt holder ca. 1 døgn.
Hold dagligt øje med operationssåret. Enkelte katte slikker meget på såret og overdreven slikning kan medføre irritation og evt. infektion i såret. Vi syr altid katten med tråde, der opløser sig efter nogle uger og falder af efter et 2-3 uger. Hvis trådene generer katten, kan de fjernes efter 12-14 dage.

Ring uden tøven til os på til: +45 64 82 12 12 hvis du er i tvivl om noget omkring din kat.